آموزشترید در فارکسمقالات

زمان بندی دقیق سشن های فارکس به وقت ایران

Rate this post

بازار فارکس یک بازار مالی محبوب برای معامالت ارزهای رایج کشورها در سراسر جهان مخصوصًا ایران به دلیل کسب درآمد دالری است. بازار فارکس 24 ساعته از یکشنبه شب تا بعدازظهر جمعه باز است و به معامله گران فرصت کافی برای معامله در هر ساعتی از شبانه روز را میدهد.

بازار فارکس دارای چهار سشن معامالتی اصلی است: سشن های آسیایی، اروپایی، آمریکای شمالی و اقیانوس آرام. هر سشن با توجه به منطقه زمانی که معامله گر در آن قرار دارد در زمانهای مختلف شروع شده و پایان مییابد. سشن معامالتی اروپا به طور معمول مهمترین سشن در نظر گرفته میشود، زیرا بازار فارکس در این زمان سطح نقدینگی باالیی داشته و به طورکلی فعالترین سشن معامالتی است.

ما در مجموعه شامحسن ، در این مطلب می خواهیم سشن های فارکس، ویژگی های آن ها و نحوه استفاده تریدرها از آن ها را بررسی کرده و اطلاعات جامعی را در اختیارتان قرار دهیم.

سشن های معاملاتی در فارکس چیست؟

ابتدا بیایید باهم عبارت (سشن های معامالتی) را به طور دقیق تعریف کنیم. (سشن های معامالتی) به انگلیسی معادل (sessions trading) است. واژه  session به معنای جلسات بوده و trading که هم واژه بسیار آشنا به معنای معامالتی است. ازآنجاییکه عبارت سشن های معامالتی آنقدر زیاد در محاوره تکرار شده ماهم از همان استفاده میکنیم.

بازار فارکس از طریق سشن های معامالتی متفاوت که در زمانهای مختلف روز فعال هستند، عمل میکند. این جلسات (سشن ها) بر اساس زمان باز و بسته شدن مراکز مالی کشورهای مطرح در جهان تعریف میشوند. چهار سشن معامالتی مهم در فارکس وجود دارد که عبارت اند از:

  • سشن معامالتی آسیایی
  • سشن معامالتی اروپا
  • سشن معامالتی آمریکای شمالی
  • سشن معامالتی اقیانوس آرام

زمان دقیق شروع و پایان هر سشن معامالتی به منطقه زمانی که در آن زندگی میکنید، بستگی دارد؛ اما بهطورکلی، سشن آسیایی حدود ساعت 11:00 بهوقت گرینویچ شروع میشود و سشن اقیانوس آرام در حدود ساعت 9:00 صبح بهوقت گرینویچ به پایان میرسد. این فاصله زمانی تقریبًا 24 ساعت کاری بازار فارکس را تشکیل میدهد.

اجازه دهید نگاهی دقیقتر به هر یک از این جلسات تجاری بیندازیم

ساعت دقیق سشن های فارکس

1. سشن معامالتی آسیایی

سشن معامالتی آسیا اولین سشن اصلی معامالت فارکس است و با شروع فعالیت مراکز مالی آسیایی مانند توکیو، هنگ کنگ و سنگاپور آغاز میشود. این جلسه معموًال از ساعت 11:00 بهوقت گرینویچ شروع میشود و در ساعت 8:00 صبح بهوقت گرینویچ پایان مییابد.

معامالت آسیایی معملا با نوسانات کم و نقدینگی ناچیز در بین تریدرها شناخته میشود و معامله گران عمدتا بر ین ژاپن، دلار استرالیا و دلار نیوزیلند تمرکز میکنند. نوسانات بازار در این تایم پایین است؛ زیرا اکثر معامله گران فارکس جهان در سشن معامالتی آسیا فعال نیستند. بااینحال، نوسانهای قیمت در این سشن میتواند تحت تأثیر اعلان های خبری مهم یا داده های اقتصادی از ژاپن، استرالیا یا نیوزلند قرار گیرد

2. سشن معاملاتی اروپا

سشن معاملاتی اروپا مهم ترین سشن معاملاتی فارکس در سطح جهان است. این سشن زمانی شروع می شود که مراکز مالی اروپایی مانند لندن، فرانکفورت و پاریس شروع به فعالیت می کنند. این جلسه معمو لاً از ساعت 8 صبح به وقت گرینویچ آغاز می شود و در ساعت 16:00 به وقت گرینویچ پایان می یابد. سشن معاملاتی اروپا با سطح بالایی از نوسانات و نقدینگی بازار بین تریدران جهان شناخته می شود و همین امر آن را به زمان جذابی برای معامله گران تبدیل کرده تا از قیمت های بازار به نفع خود استفاده کنند. جفت های اصلی فارکس ،USD/CHF و ،EUR/USD، GBP/USD  فعال ترین جفت ارزها در این سشن هستند و نوسان های زیادی دارند.

داده های اقتصادی از کشورهای عضو منطقه اروپایی یا اعلامیه های اقتصادی عمده می تواند به طور قابل توجهی بر بازار فارکس تأثیر بگذارد و منجر به تحرکات شدیدی شود که تریدران در صورت تشخیص روند صحیح، می توانند از این نوسان های بزرگ در معاملات خود استفاده کنند.

3. سشن معاملاتی آمریکای شمالی

سشن معاملاتی آمریکای شمالی زمانی شروع می شود که مراکز مالی در ایالات متحده و کانادا برای روز معاملاتی باز می شوند. این جلسه معمو لاً به عنوان سشن معاملاتی نیویورک نیز شناخته می شود؛ زیرا نیویورک مرکز مالی اصلی در آمریکای شمالی است. سشن معاملاتی آمریکای شمالی معمو لاً از ساعت 13:00 به وقت گرینویچ شروع می شود و در ساعت 10:00 به وقت گرینویچ پایان می یابد.

در طول سشن معاملاتی آمریکای شمالی، نوسانات و نقدینگی بازار فارکس بالاست و زمان جذابی را برای تریدرها برای انجام معاملات خود فراهم می کند. دلار آمریکا بیشترین معامله را در سشن معاملاتی نیویورک داشته و پس از آن دلار کانادا و پزو مکزیک قرار دارند.

انتشار داده های اقتصادی از ایالات متحده و کانادا، سخنرانی های بانک های مرکزی و رویدادهای ژئوپلیتیکی همگی می توانند تأثیر قابل توجهی بر تحرکات بازار در این سشن معاملاتی داشته باشند.

سشن معاملاتی آمریکای شمالی تا حدی با هر دو سشن معاملاتی اروپا و آسیا همپوشانی دارد، بنابراین معامله گران می توانند از ساعات طولانی معاملات و افزایش نقدینگی بهره مند شوند. علاوه بر این، بسیاری از معامله گران به دلیل شرایط بازار فعال و تأثیر جهانی بر بازار فارکس، سشن معاملاتی آمریکای شمالی را ترجیح می دهند.

سشن های معاملاتی فارکس به وقت ایران

سشن های معاملاتی فارکس به وقت ایران، به ترتیب:

  • سشن آسیایی حدود ساعت 2:30 بامداد به وقت ایران آغاز و تا 12.30 ادامه دارد.
  • سشن اروپایی حدود ساعت 11:30 صبح به وقت ایران آغاز و تا 19.30 ادامه دارد.
  • سشن آمریکای شمالی حدود ساعت 15.30 به وقت ایران آغاز و تا 1.30 بامداد ادامه دارد.
  • سشن معاملاتی اقیانوس آرام حدود ساعت 16 به وقت ایران آغاز و تا 21 ادامه دارد.

دقت کنید با توجه به اختلاف ساعت در شش ماه اول سال و شش ماه دوم سال در ایران ساعت های ذکر شده در بالا برای این دو نیمه سال متفاوت خواهد بود.

بهترین سشن های معاملاتی فارکس به وقت ایران کدام است؟

تعیین بهترین سشن معاملاتی فارکس ذهنی بوده و برای هر شخص متفاوت است، زیرا به اولویت، استراتژی و منطقه زمانی معامله گر بستگی دارد. بااین حال، سشن معاملاتی اروپا به دلیل نوسانات و نقدینگی بالای بازار، معمو لاً به عنوان بهترین سشن معاملاتی فارکس در نظر گرفته می شود که ورود و خروج معامله گران را آسان تر می کند.

در طول سشن معاملاتی اروپا، معمولاً سطح بالایی از مشارکت و فعالیت تجاری در بازار وجود دارد که منجر به افزایش حرکات قیمت و فرصت ها برای معامله گران می شود. علاوه بر این، این سشن با هر دو سشن معاملاتی آسیایی و آمریکای شمالی همپوشانی دارد و موقعیت های معاملاتی گسترده ای را برای معامله گران ایجاد می کند تا از مزایای آن استفاده کنند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه سشن معاملاتی اروپا ممکن است برای برخی معامله گران بهترین باشد، اما لزوماً به این معنی نیست که برای همه معامله گران بهترین است. در نهایت، معامله گران باید بهترین سشن معاملاتی را بر اساس اهداف، استراتژی معاملاتی و برنامه شخصی خود تعیین کنند.

اندیکاتور نمایش سشن های معاملاتی فارکس

برای نمایش سشن های معاملاتی در نمودارهای فارکس، ، بهترین اندیکاتور برای  استفاده Session Indicator است. این اندیکاتور سشن های فارکس از جمله جلسات آسیایی، اروپایی و آمریکای شمالی را نمایش می دهد و ساعات فعال هر جلسه را با خطوط رنگی مشخص می کند.

قابل تنظیم است و به معامله گران این امکان را می دهد تا رنگ و شفافیت خطوط Session Indicator ابزار را مطابق با اولویت خود تنظیم کنند و دید را در نمودار افزایش دهند.

علاوه بر Session Indicator معامله گران می توانند از شاخص های دیگری مانند اندیکاتور ATR ، و باندهای بولینگر نیز برای تجزیه وتحلیل نوسانات بازار در طول سشن های معاملاتی خاص استفاده کنند و استراتژی معاملاتی خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال مناسب و نظارت بر سشن های فارکس مربوطه، شما به عنوان یک تریدر فارکس به طور بالقوه می توانید سودآوری خود را افزایش داده و ریسک کلی معاملات خود را کاهش دهید.

بهترین سایت ها برای نمایش سشن های فارکس کدام است؟

وب سایت ها و اپلیکیشن های مختلفی برای نمایش سشن های معاملاتی در بازار فارکس وجود دارد که شما می توانید بر اساس سلیقه خود یکی از آن ها را انتخاب کنید.

  • TradingView : یک پلت فرم نموداری که انواع ابزارهای تحلیل تکنیکال از جمله امکان نمایش سشن معاملات فارکس را ارائه می دهد.
  • My Trading Skills : وب سایتی که منابع آموزشی از جمله تایمرهای سشن معاملات فارکس و نمودار ساعات بازار را برای معامله گران فراهم می کند.
  • Investing.com :یک وب سایت اخبار مالی و تحلیلی که داده ها و نمودارهایی را در زمان واقعی برای سشن معاملات فارکس ارائه می دهد.
  • MetaTrader 4 : یکی از محبوب ترین پلتفرم های معاملات فارکس که شامل ابزارهایی برای نمایش سشن معاملاتی است.
  • Forex Factory : وب سایتی است که تقویم، اخبار و انجمن های بازار فارکس را همراه با نشانگر برای نمایش سشن معاملات فارکس ارائه می دهد.

جمع بندی

سشن های فارکس نشان دهنده دوره های زمانی است که در طی آن فعالان بازار از مناطق مختلف جهان در بازار فارکس ترید می کنند. درک ویژگی های این جلسات می تواند به تریدرها کمک کند تا معاملات خود را بهتر برنامه ریزی کنند.

تریدرها می توانند از تعدادی اندیکاتور برای شناسایی روند بازار و فرصت های معاملاتی در طول هر سشن استفاده کنند. Session Indicator ابزار محبوبی است که سشن های فارکس را بر روی نمودار نمایش می دهد. این اندیکاتور به معامله گران کمک می کند تا تشخیص دهند بازار، چه زمانی بیشترین نوسان ها و حجم معاملات را دارد. اندیکاتورهای دیگری که می توانید برای تجزیه وتحلیل نوسانات بازار استفاده کنید،عبارت اند از: اندیکاتور (ATR) و باندهای بولینگر.

بهترین سایت ها و برنامه های کاربردی برای نمایش سشن های فارکس عبارت اند از: Investing.com، MetaTrader 4 , TradingView، My Trading Skills، این منابع داده ها و نمودارهای  لحظه ای را برای سشن های فارکس فراهم می کند و به معامله گران اجازه می دهد تا از تحولات بازار باخبر شده و بر اساس اطلاعات ارائه شده تصمیمات معاملاتی آگاهانه بگیرند.

در نتیجه، سشن های فارکس جنبه مهمی از بازار فارکس است و تریدرها باید از سشن مختلف و نحوه تأثیر آن ها بر حرکات بازار آگاه باشند. معامله گران با استفاده از اندیکاتورهای مناسب و درک همپوشانی سشن های فارکس با هم می توانند سودآوری خود را افزایش داده و ریسک معاملات را به حداقل برسانند.

همپوشانی سشن های فارکس باهم چیست؟

همپوشانی سشن های معاملاتی به موقعیت هایی اطلاق می شود که در آن دو سشن هم زمان فعال هستند که منجر به افزایش فعالیت معاملاتی و نقدینگی بالاتر در بازار می شود. رایج ترین همپوشانی سشن های فارکس، سشن های اروپا و آمریکای شمالی است، اما بسته به منطقه زمانی کشورهای درگیر، می تواند تداخل های دیگری نیز داشته باشد.

پیوند کوتاه: https://www.shamohsen.net/?p=731

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *