ارز دیجیتالترید ارز دیجیتالترید در فارکس

سرمایه گذاری روی طلا بهتر است یا بیت کوین؟ سرمایه گذاری با پول کم و بازدهی بالا

Rate this post

ارتباط بین بیت کوین و طلا به منشا بیت کوین برمی گردد. در حالی که در وایت پیپر بیت کوین به آن اشاره نشده است، ساتوشی ناکاموتو در یک پست Bitcointalk هنگام معرفی اولین نسخه بیت کوین در سال 2009 به نادر بودن طلا اشاره کرد. این برای تاکید بر اهمیت عرضه محدود 21 میلیون سکه بود. بسیاری از سرمایه گذاران دارایی های ذخیره شده با ارزش مانند بیت کوین و طلا را به عنوان راه هایی برای حفظ ثروت در نظر می گیرند. به عنوان مثال، طلا از هزاران سال پیش به عنوان یک دارایی امن و به رسمیت شناخته شده جهانی و تورم زا است. اما این فلز گرانبها با یک دارایی جدید، مانند بیت کوین، همراه با سایر ارزهای دیجیتال مقایسه شده است. حال در ادامه این مقاله قصد داریم به مقایسه طلا و بیت کوین بپردازیم و دریابیم که برای سرمایه گذاری با پول کم و در عین حال کسب سود چشمگیر، طلا بخریم یا بیت کوین؟! با ما همراه باشید…

سرمایه گذاری روی طلا یا بیت کوین

مفهوم بیت کوین به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا توسط یک چهره ناشناس در سال 2008 ایجاد شد. با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، این شخص (یا گروه) این سیستم را توصیف کرد که به دو طرف اجازه می دهد تا به طور مستقیم با یکدیگر و بدون دخالت شخص ثالث تراکنش انجام دهند.

در حال حاضر، بیت کوین با مقاومتی در مرز 30000 دلار مواجه می شود و دلیل اینکه قیمت به بالاتر از این سطح صعود نکرده می تواند این باشد که دیدگاه سرمایه گذاران نهادی نسبت به خرید بیت کوین و طلا به عنوان ذخایر با ارزش چگونه است.

ارزش بازار فعلی بیت کوین 570 میلیارد دلاری از غول های سنتی مانند ویزا، Taiwan Semiconductor و JPMorgan Chase پیشی گرفته است. با این حال، هنوز 55 درصد از دومین دارایی برتر یعنی نقره کمتر ارزش دارد و به طور قابل توجهی از مهمترین دارایی قابل تجارت جهان، یعنی طلا، عقب است.

این یک سوال مهم را ایجاد می کند: نوسانات قیمت این دو دارایی چقدر به هم مرتبط هستند؟ به عبارت ساده تر، آیا قیمت آنها واقعاً ارتباط قابل توجهی با یکدیگر دارد؟

پاسخ این سوال بستگی به افزایش نوسانات بیت کوین و تعیین مسیر بعدی دارد. به عنوان مثال، شاخص همبستگی 30 روزه می تواند در عرض چند هفته از مثبت به منفی تغییر کند. این عدم ارتباط ثابت قیمت را می توان به پذیرش نسبتاً متوسط بیت کوین و بی اعتمادی که سرمایه گذاران هنوز در مورد کاربردهای بالقوه با آن دست و پنجه نرم میکنند، نسبت داد.

سرمایه گذاران و تحلیلگران همچنان در مورد اینکه آیا ماهیت غیر متمرکز بیت کوین و عرضه محدود آن را به عنوان یک ذخیره با ارزش مالی تایید می کند یا خیر، بحث می کنند، در حالی که دیگران مخالف هستند که بی ثباتی قیمت، مانع از دوام آن به عنوان یک وسیله مبادله می شود. با این وجود، هیچ مانعی برای ارزیابی ارزش بازار بیت کوین در کنار سهام عمده جهانی و سایر کالاها وجود ندارد.

بررسی ارزش بازار بیت کوین در مقایسه با طلا، روند جالبی را نشان می دهد که سطوح مقاومت 10% و 4.5% را برجسته می کند که به طور بالقوه می تواند مقاومت 30000 دلاری باشد.

مقایسه طلا و بیت کوین

  • طلا اعتماد بسیاری از سرمایه گذاران را جلب کرده است. اگرچه بیت کوین قدمت طولانی ندارد، اما محبوبیت فزاینده آن نشان دهنده علاقه واقعی سرمایه گذاران است. بنابراین، بیایید آنچه را که آنها می توانند به شما ارائه دهند، مقایسه کنیم.
  • هم بیت کوین و هم طلا نسبت به سایر دارایی ها عرضه کمتری دارند. در حال حاضر، تنها 18.79 میلیون بیت کوین در گردش است، اما این رقم در نهایت به سقف 21 میلیون خواهد رسید. طلا نیز مانند بسیاری از منابع طبیعی دیگر تمام شدنی است. قانون عرضه و تقاضا قیمت های بالاتری را برای هر دو رقم می زند.
  • امنیت و شفافیت. طلا نسبت به سایر سرمایه گذاری ها با ریسک کمتری همراه است. سیستم فعلی برای مبادله آن نسبتاً قوی است و به سختی می توان این دارایی را از بین برد. معامله گران بیت کوین نیز به دلیل رمزگذاری، عدم وجود سیستم مرکزی و الگوریتم های پیچیده از فساد در امان هستند. با این حال، برخی از نگرانی های ایمنی وجود دارد. اشتباهات ساده می توانند فاجعه بار باشند و ضرر و زیان زیادی برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.
  • این دو دارایی دارای ویژگی بارز نقدینگی بالا هستند. طلا به طور کلی یکی از نقدشونده ترین دارایی ها در نظر گرفته می شود. همیشه جمعیت قابل اعتمادی از فروشندگان و خریداران منتظر هستند. بنابراین، می توانید بدون از دست دادن مقدار قابل توجهی در این فرآیند، آن را به پول نقد تبدیل کنید. به همین ترتیب، بیت کوین در بیشتر مواقع نقدینگی بالایی دارد.
  • طلا به اندازه بیت کوین بی ثبات نیست. قیمت بیت کوین می تواند به شدت نوسان کند، که این امری عادی برای ارزهای دیجیتال است. نادر بودن و فقدان یک مرجع مرکزی به این امر و همچنین فرهنگ عامه کمک می کند. هر دو گرایش سیاسی و اجتماعی تا حدی بالاتر از طلا بر روی ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارند و دومی را به گزینه قابل اعتمادترین تبدیل می‌کنند. به عنوان مثال، قیمت بیت کوین از زیر 1000 دلار در سال 2017 به بیش از 19000 دلار افزایش یافت، اما تا اواسط سال 2018 به 8000 دلار کاهش یافت.
  • ارزش پایه طلا کاربردهای مختلفی دارد، از جواهرات گرفته تا دندانپزشکی و ساخت لوازم الکتریکی. طلا کدر نمی شود و به راحتی حمل می شود. بیت کوین به کاربردهای دنیای واقعی فناوری بلاک چین کمک کرده است. همچنین از جمعیت جهانی که به روش های سنتی تامین مالی یا بانکداری دسترسی ندارند، حمایت می کند.

برای سرمایه گذاری با پول کم، طلا بخریم یا بیت کوین؟

تنوع بخشیدن به یک سبد سرمایه گذاری می تواند به کاهش ریسک و زیان احتمالی کمک کند. اکثر سرمایه گذاران این تاکتیک را به نوعی در استراتژی سرمایه گذاری خود وارد می کنند. بسیاری استدلال می کنند که بیت کوین و طلا می توانند کمک کنند. بیت کوین یک دارایی غیر همبسته در نظر گرفته می شود، به این معنی که مستقیماً به بازار سهام وابسته نیست. بنابراین، اختصاص دادن بخشی کوچکی از سرمایه روی بیت کوین، پتانسیل کسب سود خوبی را دارد.

طلا همچنین می تواند از طریق تنوع بخشی از امور مالی شما محافظت کند. همچنین می تواند به شما کمک کند تا در برابر تورم یا بحران مالی محافظت کنید زیرا تمایل به حرکت در مقابل دلار دارد. سرمایه گذارانی که ریسک پذیری کمتری دارند و به دنبال یک سرمایه گذاری امن هستند، این گزینه مناسب تر است.

در مقایسه با طلا، بیت کوین به طور کلی گزینه پرخطرتر است. چراکه غیرمتمرکز و ناپایدار است که می تواند منجر به ضررهای قابل توجهی شود. در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌خواهند در زمینه فناوری پیشرفته باشند، تنها کسانی که مایل به پذیرش هزینه‌های بالقوه ارز دیجیتال هستند، باید آن را به مجموعه خود اضافه کنند. طلا همچنین با برخی ریسک همراه است، اما سابقه طولانی تری دارد، که زمان خرید یا فروش را برای سرمایه گذاران آسان تر می کند و در نتیجه از آنها محافظت می کند.

با این حال، هر سرمایه گذار علاقه مند به بیت کوین باید بداند که تغییرات هر روز رخ می دهد. یکی از بزرگترین نقاط قوت دارایی، دسترسی جهانی آن است، اما محدودیت ها ممکن است افزایش یابد. به عنوان مثال، چین اخیرا استخراج بیت کوین را ممنوع کرده است. این حرکت ممکن است جدولی را برای قوانین و مقررات بیشتر در کشورهای دیگر نیز آماده کند.

بدین ترتیب هر سرمایه گذار مجموعه ای از اهداف دارد. برخی ترجیح می دهند ریسک را به حداقل برسانند و از پول خود محافظت کنند، بنابراین سرمایه گذاری های پایدار را انتخاب می کنند. برخی دیگر ترجیح می دهند سود را به حداکثر برسانند و افزایش نوسانات را بپذیرند. هیچ استراتژی کاملی وجود ندارد.

بیت کوین ممکن است نسبتا جدید و هیجان انگیز باشد، اما تنها دارایی جایگزین موجود نیست. سرمایه گذاران می توانند پرتفوی خود را از طریق طیف گسترده ای از سرمایه گذاری های جایگزین، از جمله املاک و مستغلات، هنرهای زیبا و غیره متنوع کنند.

جمع بندی

طلا و بیت کوین هر کدام نقشی در بازار دارند. هر کدام مزایا و معایب خود را دارند که برای انواع خاصی از سرمایه گذاران جذاب خواهد بود. بیت کوین وعده بازده و تنوع بالقوه بالایی را می دهد، اما به قیمت امنیت. طلا از زمانی که آن را به سبد سهام خود اضافه می‌کنید، مدیریت ریسک بیشتری را تضمین می‌کند، اما بازدهی کمتری دارد. علاوه بر این، هر دو انتخاب با نگرانی های اخلاقی همراه هستند.

 

پیوند کوتاه: https://www.shamohsen.net/?p=1187

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *